woensdag 30 januari 2013

Zeskanten-spel.

Voor de meerpresteerders in mijn klas heb ik een spel gemaakt waar ze steeds een level hoger kunnen gaan. (geïnspireerd door HexGame app) Het spel gaat als volgt:
Er zijn een aantal zeskanten en in die zeskanten staat een cijfer. De bedoeling is dat de zeskanten zoveel zijden raken als het cijfer wat in de zeskant staat. Alle zeskanten moeten gebruikt worden en één figuur vormen.
De opdrachten staan op een a-4 papier en de kinderen kunnen ze uitknippen en in een boekje plakken. Door er ook een knip en plak opdracht bij te geven wordt de fijne motoriek ook ontwikkeld.
Doelstellingen:
- Logisch denken
- Fijne motoriek
Maar ook:
- Ruimtelijk inzicht
- Ordenen
Download hier:

Hexgame app in iTunes

maandag 14 januari 2013

Kralenplank

In vrijwel alle kleutergroepen zijn wel een aantal kralenplanken te vinden. De kinderen spelen graag met dit materiaal. Ik denk omdat het zo veelzijdig is.

Werken met de kralenplank is goed voor de oog-handcoördinatie, de fijne motoriek, de concentratie, creativiteit, en de fantasie. Maar ook reken-doelen en taal-doelen worden gehaald. Denk maar aan bv het tellen van de kralen of het overleggen bij samenwerking met kralenplank.

Wat kun je allemaal met een kralenplank doen?

  • Kinderen vinden het heerlijk om de kralenplank vol te leggen. Vooral jongste kleuters kunnen hier lang mee bezig zijn. 
  • Een rij leggen. Van links naar rechts. Willekeurige kralen of in één kleur of een patroon maken.
  • Vierkant leggen. Willekeurige kralen of in één kleur of een patroon maken.
  • Een kruis leggen en de vlakken invullen. Ook hier kan weer rekening gehouden worden met de kleuren en/of patronen. 
  • 16 Vierkantjes maken. 
  • Zelf een afbeelding bedenken en neerleggen. Direct op de kralenplank of eerst zelf op een papier getekend. 
  • Bedenk een gezelschapsspel met de kralenplank. Bijvoorbeeld: gebruik een kleuren-dobbelsteen en een cijfer-dobbelsteen. Gooi met beide dobbelstenen en zie van welke kleur je hoeveel kralen neer moet leggen. Iedereen kan een eigen kralenplank krijgen en zijn eigen kralen neerleggen, of één kralenplank en iedereen krijgt een kleur en welke kleur heeft als eerste een rij vol. etc etc. Wees creatief!
  • Ieder een eigen kralenplank en dan samen dezelfde kralenplank maken.  
  • Geef de kinderen een zandloper en steeds mag 1 kind een ander kind opdrachten geven om kralen te leggen. Is de zandloper leeg dan wisselen de rollen.
  • Kinderen een voorbeeld van een kralenplank laten na leggen. 
  • Wees creatief en verzin zelf nog meer opdrachten.
Zelf ben ik wat voorzichtig met het door de kinderen laten na leggen van een voorbeeld. Ik ben bang dat het de creativiteit van de kinderen niet ten goede komt. Want wat is het doel van het na leggen? Kritisch kijken en tellen? Zijn daar geen andere materialen voor die er beter geschikt voor zijn. (puzzels, rekenmateriaal?) 
Het is belangrijk om goed te observeren wat de kinderen met de kralenplank doen. Je kunt dan zo inspringen wanneer dat nodig is en de kinderen de juiste (passende) opdracht geven. 



woensdag 9 januari 2013

Prentenboek Nippertje

Nippertje
Het prentenboek Nippertje gaat over een egel die 's ochtends van alles tegen komt en zo op het nippertje de bus haalt en op school komt. Boekje past mooi in het thema tijd. 
Als je het boekje gaat voorlezen zouden dit vragen kunnen zijn die je aan de kinderen kunt stellen.
Inleiding
Vragen die je vooraf kunt stellen:
  • Wat doe je allemaal voordat je ’s ochtends naar school gaat?
  •  Ben je altijd op tijd op school?
  • Moet je moeder of vader weleens tegen je zeggen dat je op moet schieten? Zit je dan te treuzelen en hoe komt dat?
  • Je kunt ook een dubbele kring maken en de kinderen aan elkaar laten vertellen wat ze 's ochtends doen. Overeenkomsten en verschillen opzoeken. 
Kern
Tijdens de kern kun je gesprekjes aanknopen over:
  • Wat je allemaal tegenkomt onderweg als je naar school gaat
  • Hoe je naar school gaat (lopend, fietsend met de auto of bus)
  • Hoe voelt dat als je op school komt en het hele plein is al leeg
  • Hoe voelt het als je beker losgaat of als er iets mis gaat
Afsluiting
Tot slot kun je het met de kinderen hebben over:
  • Wat is het grote probleem van Nippertje? Of heeft Nippertje geen probleem? 
  • Wat was heel goed van Nippertje?
  • Wat zou meneer Vogel hebben?
  • Is het erg om te laat te komen?
  • Hoe laat ga jij uit je bed en hoe laat moet je op school zijn? 
  • Waar/hoe kun je zien hoe laat het is? 
Verwerking:
·         Strip-tekening maken van 3 plaatjes wat je allemaal doet als jij naar school gaat.
·         Een klok knutselen zodat je kan zien hoe laat het is.
·         Hoge toren maken van blokken (doen wat Nippertje doet)
·         Veters leren strikken

Nippertje kun je ook op de iPad lezen. 

Dagritme

Met de kinderen bespreken wat ze op een dag allemaal doen.

We beginnen met het bekijken van de plaatjes op het SMART Board. De plaatjes benoemen en erover vertellen. Misschien ziet een kind het verband tussen al die plaatjes en gaat dat benoemen.
Daarna gaan we de plaatjes in goede volgorde op het SMART Board plaatsen. De plaatjes heb ik oneindig gedupliceerd.
Ieder kind mag zijn eigen dagritme maken.


Doel van deze les:
* Woordenschat, mondelinge taal
* Besef van ochtend, middag, avond en wat je in die tijd allemaal doet.
* Tijdstip, schooldagen, vrije dagen.
Voor de dagen van de week kunnen we deze website gebruiken.
Voor een digitale klok kunnen we deze website gebruiken.

KLIK HIER VOOR DE LES (gebruik chrome of firefox browser)

Het je geen  notebooksoftware kijk dan even op smartkleuter.yurls.net waar je een viewer kunt downloaden zodat je de les toch kunt bekijken/doen op je digibord.

De les voor de kinderen individueel