maandag 31 maart 2014

Moederdag

Op de site van community PO12 kun je veel lesmateriaal vinden over moederdag.
Neem gerust een kijkje op die pagina: http://groep1en2.vakcommunity.nl/moederdag


zaterdag 22 maart 2014

Circuit in het speellokaal

Eén keer in de week maken we een circuit in het speellokaal waar de kinderen verschillende oefeningen kunnen doen.

De ene keer verdeel ik de klas in groepjes en een andere keer laat ik ze helemaal vrij in hun keuze.

Als ik ze helemaal vrij in hun keuze laat dan kan ik mooi observeren wat de kinderen het liefste doen. Dat is in dit circuit het stoeien.

Soms heb ik er ook een spring en ren parcourtje bij zitten en dat vinden de kinderen ook altijd erg leuk om te doen.

dinsdag 18 maart 2014

Kleur zoals je vriendje het zegt. Thema lente

Leermiddel uit de leermiddelendatabase
Klik op het plaatje om naar de LMDB te gaan: 
Je geeft 2 kinderen een lente-kleurplaat en zorgt ervoor dat ze elkaars tekening niet kunnen zien. Om de beurt mogen de kinderen zeggen wat de ander moet inkleuren. Zelf kleuren ze het ook in. Aan het eind kijken of beide tekeningen hetzelfde zijn ingekleurd. 


Spelles, thema Piraten

Doelstelling:
  • Ruimtelijke oriëntatie.
  • Samenspel/plezier
  • Kritisch luisteren en woordenschat (bakboord, stuurboord, het ruim)
  • Hoeveelheidbegrip (veel/weinig getikt, hoeveel goudblokken zijn er weg hoeveel liggen er nu nog?) 
Inleiding:
  • Op het geluid/ritme van de trom rennen de kinderen in het rond. In het midden van het lokaal liggen 2 matten. Roept de leerkracht: 'Bakboord', dan gaan alle kinderen zo snel mogelijk naar de linkerkant van het lokaal. Roept de leerkracht: 'Stuurboord', dan rennen ze allemaal naar rechts. Roept de leerkracht: 'Het ruim', dan gaan de kinderen zo snel mogelijk op de mat zitten. 
Kern:
  • Schepen beroven. Eén piraat zit op zijn schip (mat in het midden van het lokaal) en ligt te slapen. Om hem heen varen allemaal schepen. Opeens wordt de piraat wakker en probeert de schepen te tikken. Die kunnen een vrijplaats kiezen achter de lijn. Als ze getikt zijn gaan ze op de mat zitten. 
  • Zang/dansspel: Schip moet zeilen, scheepje ligt aan wal. Zie liedjeskist. 
Afsluiting:
  • Een piraat ligt op zijn boot een dutje te doen. Vijf goudstukken (blokken) liggen om hem heen. Andere kinderen zitten in een kring of op een rij. Op teken van de leerkracht mag één kind (of 2, 3, 4, 5 kinderen) een goudblok stelen. De piraat moet raden hoeveel goudblokken er zijn gestolen. 

Volgorde afbeeldingen: Inleiding, kern en afsluiting.