woensdag 31 oktober 2012

Van woordveld naar mindmap

Het is alweer bijna Sint Maarten en samen met de kinderen ga ik op zoek naar de woorden die bij Sint Maarten horen.
Ik heb daarvoor een pagina gemaakt in notebook. (de SMART Board software)
Op de pagina heb ik plaatjes verzameld die met dit thema te maken hebben. Elk plaatje heeft een nummer zodat ik kan zien welk plaatje achter welk nummer staat.
Als eerste moet het plaatje nr 1 worden weggeveegd door één van de kinderen. Het plaatje van Sint Maarten komt tevoorschijn en nodigt uit tot het praten over Sint Maarten en wat daar allemaal bij hoort.
Dan kunnen kinderen woorden bedenken die bij Sint Maarten horen. Hebben ze een woord bedacht, dan mogen ze het plaatje schoonvegen. Op die manier kunnen worden alle plaatjes tevoorschijn getoverd.

Ik ben benieuwd of de kinderen nog meer plaatjes bedenken dan ik zelf heb bedacht. Die plaatjes kan ik er later bij maken.

Tot slot gaan we kijken welke plaatjes er bij elkaar horen en proberen we er een mindmap van te maken.

Deze plaatjes nodigen ook uit om de woorden in stukjes te klappen.
Je kan (of een kind uit de groep) een serie woorden opnoemen die de kinderen moeten nazeggen.

Download HIER de les.
Heb je geen notebook software? Download dan eerst  HIER de viewer.

Geen opmerkingen: