Rijmen (fase 3,4,5)
*Fase 4: Rijmwoorden produceren zonder hulp van illustraties.
De kinderen
hebben een kaartje, de muziek gaat aan en iedereen loopt rond, stopt de muziek
dan maken ze een 2-tal. Ze vragen om de beurt
“wat rijmt er op… (hun kaartje) bv paard, de ander geeft een rijmwoord.
(de kinderen helpen elkaar als de ander het niet weet). Hebben ze allebei
gerijmd dan wisselen ze van kaartje en gaat de muziek weer aan.
*Fase 3: Herkennen van eindrijm(aangeven of twee woorden rijmen).
Na een
aantal keren rijmen krijgen ze een andere opdracht: “zoek het kaartje op wat op
jouw kaartje rijmt”.
*Fase 5: Herkennen van eindrijm (aangeven uit een serie van vier woorden
welke niet rijmt).
Eventueel in
de kring nog het spel spelen: “Welk woord rijmt niet”, 3 of 4 kaarten op rij
leggen.
Rijmwoorden:
Hond-mond
Hek-vlek
Stal-bal
Ei-blij
Gans-dans
Kip-wip
Haan-maan
Schaap-aap
Geen opmerkingen:
Een reactie posten