dinsdag 8 april 2014

Voorbeeldkaarten

Op internet kom ik vaak voorbeeldkaarten tegen; kaarten met een kralenplankvoorbeeld, bouwkaarten of kleikaarten. De kaarten zien er prachtig uit maar ik vraag me af met wat voor doel je ze aan de kinderen geeft en of de creativiteit van de kinderen hiermee niet in gedrang komt.

 De doelstellingen van een kralenplank zijn voor mij voornamelijk ontwikkeling van de fijne motoriek en creativiteit/fantasie, kleuren-kennis en oplossingsvermogen.

 Doelstellingen van het bouwen zijn voor mij ruimtelijk en rekenkundig inzicht ontwikkelen en ontwikkeling van de fantasie. Maar ook creatief zijn in het bedenken van oplossingen.

 Klei is een materiaal wat je gebruikt voor tactiele en motorische vaardigheden maar ook om iets te creëren. Dus ook weer de ontwikkeling van de fantasie.

 Doelstelling van de voorbeeldkaarten zijn voor zover ik kan bedenken: Visuele discriminatie en tellen/hoeveelheidsbegrip.

 Om deze doelstellingen te halen vind ik dat er genoeg andere mooie materialen en oefeningen te vinden zijn en dat je om die reden de voorbeeldkaarten niet nodig hebt.

Al vaak heb ik gezien dat bepaalde kinderen niet meer zonder een voorbeeldkaart, vrij met het materiaal aan de slag kunnen gaan. Ze kunnen alleen nog maar met de kralenplank werken als ze een voorbeeldkaart hebben. Kinderen worden onzeker als ze zelf iets moeten creëren terwijl wanneer ze net op school komen ze nog zo onbevangen aan alles kunnen beginnen. Mijn idee is dat je eerder iets stuk maakt met die voorbeeldkaarten dan dat je er goed aan doet.

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie vinden.

2 opmerkingen:

Hester IJsseling zei

Mooi om te zien hoe je nadenkt over het waartoe van een wijdverbreide praktijk. Iets wordt vaak gedaan - bijvoorbeeld voorbeeldkaarten inzetten - maar moet het ook zo? Het wringt, je staat erbij stil en vraagt je af, wat zint me hier niet in? Het is heel belangrijk dat leraren zich geregeld dit soort vragen stellen en luisteren naar wat er in hun achterhoofd knaagt. Wat knaagt er? Je geeft een goed voorbeeld dat navolging verdient!

Unknown zei

Ik denk dat het 'en' 'en' is. Het namaken van een voorbeeld vraagt heel andere vaardigheden, en soms moet je je inderdaad afvragen welke vaardigheden je wilt oefenen. Voor visuele discriminatie en tellen is het na leggen van een kralenplank voorbeeld heel goed. Voor creativiteit is het dodelijk ;) Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de werkbladen: http://www.lespakket.net/blog/2013/08/19/wat-kun-je-met-werkbladen/